o

Topp 10 livsmedel vi alltid har hemma

Topp 10 livsmedel vi alltid har hemma

Jag har under de senaste åren tränat utomhus och tycker det är underbart. Att få känna den frisk luft och solskenet medans man tränar, bättre kan det väl inte bli. Från att ha gymmat i över 10 år inomhus så uppskattar jag verkligen känslan av frihet som denna träningsform för med sig. Nu kan jag istället träna överallt och med vem jag vill. Det är bara fantasin som sätter gränserna.

Favoriter i skafferiet

Tahini (sesampasta)  

We love tahini! Den är nötfri och har flera användningsområden, både inom söta och matiga rätter. 

Det som kan vara bra att veta när det gäller tahini är att det finns 2 olika sorter. Vi brukar beskriva dem som att den ena är en tjockare, mörkrostad tahini från t ex Kung Markatta som har en mer intensiv och besk smak som är gjord på oskalade sesamfrön.Vi brukar använda det som smörgåspålägg eller tillsätter de i grytor för att ge en fyllighet eller krämighet.  

Den andra sorten vi använder är en ljus och lättflytande tahini som man kan hitta i orientaliska/mellanöstern butiker. Den görs på skalade sesamfrön, och har en mildare och krämig smak – och är vår favorit! Denna sort passar bra i röror som hummus och baba ganoush, dressingar, efterrätter eller att ringla över t ex pastarätter

Bananer 

Jag kan våga påstå att detta är en av vår mest älskade frukter pga att den har många olika användningsområden. Bananbröd, bananpannkakor, bananglass, banankaka, krämig smoothies med bananer… ni fattar. Sötman i bananer kan även fungera som ett fint tillägg till matiga rätter.

Om det finns möjlighet köp gärna eko bananer. I vissa matbutiker har vi sett att mogna bananer säljs med nedsatt pris, det känns alltid lika roligt att fynda. Mogna bananer på extrapris i butiken går fint att frysa in till senare tillfällen. När det är extrapris på eko bananer brukar vi köpa minst 10 kilo 😀 

Favoriter i kyl och frys

Dadlar 

Ännu ett av våra favoritlivsmedel! Vi använder dadlar som sötning i många olika raw bakverk, bars, bollar, såser och kakor. Fyllda dadlar med lite jordnötssmör är grymt goda som ett lyxigt snacks. Dadlar bidrar även med fibrer, vitaminer och mineraler t ex kalium. 

Rotfrukter 

Rostade rotfrukter i ugn på nog något av det godaste som finns. Potatis, sötpotatis, morötter, rödbetor, lök, rotselleri, palsternacka, jordärtskocka, listan är lång. Kalla, varma, mosade, rostade, picklade, rårivna, stekta, ugnsbakade eller kokta. Hemma har vi alltid ett utbud av olika rotfrukter som väntar på att bli tillagade. 

Rotfrukter innehåller gott om fibrer, är mättande  och är ett klimatsmart livsmedel som kan lagras året runt. 

Linser 

Torkade linser, både röda och gröna använder vi i stor utsträckning i köket. Röda linser har en snabb koktid och ger en härlig krämighet till t ex grytor och soppor. Gröna linser har lite lite längre koktid men ger mer tuggmotstånd och textur.

Linser är en fin proteinkälla och innehåller även mycket fibrer, mineraler som järn, zink, magnesium och kalium och vitaminer som folsyra. Man kan även grodda t ex gröna linser, och använder röda linser som ersättning för bönor i röror, göra linswraps eller som protein i t ex bolognese eller pajer.

Söta favoriter

Tofu & Tempeh 

Tofu – en blank canvas som kan behandlas på många olika sätt! Tofu är en bra vegetarisk proteinkälla men kan ofta behöva lite hjälp vid tillagning. 

Vi använder tofu i allt möjligt, oftast stekt, men det går att använda i såser, efterrätter, vegansk “äggröra” – det finns många användningsområden. 

Tempeh är hela sojabönor som kokas, fermenteras och formas till ett block med hjälp av en mögelsvamp. Låter lite skumt kanske, men den har en lite spännande och ovanlig smak. Man kan marinera tempeh för att sedan steka i t ex skivor eller kuber och ha i mackor, sallader, eller proteintillskott. 

Bladgrönt 

Frysta bladgrönsaker är ett prisvärt alternativ till färska, och som vi alltid har hemma. Fryst spenat, grönkål, broccoli och ärtor använder vi ofta. Spenat är ganska smak neutralt och kan tillsättas i smoothies. Frysta ärtor ger fin färg, sötma och lite proteintillskott. 

Man kan ha frysta bladgrönsaker i t ex ramen, grytor eller ånga dem och mixa till en soppa. 

Havre (eller annat gryn t ex bovete)

Jag tror att havregryn är en baskomponent i frukosten för många. Gröt, pannkakor, overnight oats är några alternativ som vi brukar göra till frukost. Grynen kan även mixas till mjöl och användas som ett glutenfritt mjöl i t ex bröd eller bindemedel i t ex pannkakor och biffar. Helt bovete är också ett kanongryn att ha i gröten för att ge lite tuggmotstånd och lite variation i grynsorterna! 

Frysta bär & frukt 

Kommentera gärna!

0 0 Röster
Antal stjärnor
0 Kommentarer
Feedbacks
Se alla kommentarer

Senaste inlägg

Pröva att träna på ditt lokala utegym

Topp 3 falafeln i Malmö

Vi tränar ute året runt

Kallbad för kropp och knopp

Idélåda

Vad vill du se mer av på vår hemsida? Hör gärna av dig!

don't worry
be happy.

share with the world

Thursday's special offer

Dela