o

Pröva att träna på ditt lokala utegym

Pröva att träna på ditt lokala utegym

Jag har under de senaste åren tränat utomhus och tycker det är underbart. Att få känna den frisk luft och solskenet medans man tränar, bättre kan det väl inte bli. Från att ha gymmat i över 10 år inomhus så uppskattar jag verkligen känslan av frihet som denna träningsform för med sig. Nu kan jag istället träna överallt och med vem jag vill. Det är bara fantasin som sätter gränserna. 

Mina bästa tips för att lyckas med utomhusträningen

Börjar med det viktigaste försök att ha roligt, det är lätt att man tar träningen på för stort allvar, vilket ofta leder till att vi ser träningen som ett berg vi vi måste bestiga. För att göra träningen roligare kan man fråga en kompis/familjemedlem att följa med, det gör det även svårare att ställa in passet.

Att hålla koll på sin egna progression är också kul, då tävlar du med dig själv att bli starkare. Det gör även så att man jämföra sig mindre med andra människor eller sitt yngre jag. Skriv ner vilken vikt/ repetitioner du klarar och försök slå det nästa gång.

Mina bästa basövningar för att bygga en stark kropp. 

Armhävningar: Om jag fick välja ut en övning över alla andra så är det armhävningar. Den tränar hela överkroppen, bröst, rygg, axlar, armar och bål. 

• Försök att vara så rak i kroppen som möjligt under utförandet

• För mer skonsamma armhävningar, placera händerna närmare kroppen i linje med bröstvårtorna. Då minskar skaderisken för axlarna. 

Bulgarien: Min favorit övning för ben är bulgarien eller utfallssteg. Då tränar upp både rumpan, ben och din balans. 

• Försök vara rak i kroppen med blicken framåt. 

• Undvik att låta ditt knä hamna över dina tår i bottenläget av övningen.

• (När du har byggt upp bra styrka i bulgarien så kan du låta dina knä falla över, detta kommer stärka dina knäleder men det är viktigt att inte överbelasta)

Latsdrag: Är i särklass bäst på att bygga en bred och stark övre rygg. Här får dina rygg, armar och bål jobba. 

• Placera dina händer axelbrett, försök att vara rak i kroppen och sedan dra dig uppåt

• När du är uppe pröva att stanna upp i någon extra sekund kläm ihop skulderbladen

Latsdrag: Är i särklass bäst på att bygga en bred och stark övre rygg. Här får dina rygg, armar och bål jobba. 

• Placera dina händer axelbrett, försök att vara rak i kroppen och sedan dra dig uppåt

• När du är uppe pröva att stanna upp i någon extra sekund kläm ihop skulderbladen

Pike Push-up: Det är lite knepigt att träna axlar utan fria vikter men Pike Push-up är den bästa övningen skulle jag säga. Det kan kännas lite konstigt att göra dessa men kan lova att du kommer känna dina axlar jobba på gött

• Börja att göra dessa på marken om du är nybörjare

• Placera dina händer och fötter axelbrett med höften upphöjd.

• Böj armbågarna och för din överkropp mot marken kontrollerat tills ditt huvud når marken.

• (tänk på att vinkla in armbågarna mot kroppen en aning ca 30 grader)

• Sedan pressar du dig upp till startposition igen.

Ryggresningar: Om man vill ha en stabil och stark kropp så är träning för bålen och ländryggen viktigt. 

• Denna övningen är inte lika avancerad som de andra jag har tagit med, det enda du behöver tänka på är att utföra övningen med rak kropp, utför den gärna sakta och kontrollerat. 

• Om du inte har tillgång till en ställning för ryggresningar så kan du göra en annan övning där du ligger på marken och har armar och ben utsträckta framåt och bakåt. Lyft sedan upp benen och armarna samtidigt så högt du kan och gå sedan sakta ner till startposition igen.

Lite extra tips

– Sikta att utföra 12-15 st repetitioner och 3-4 set (omgångar) per övning.

– Planera in tid för träning, annars blir träningen lätt lågt prioriterad och ofta inte av. 

– Fyll på med energi efter träning gärna inom 1 timma efteråt, snabba kolhydrater är effektivast.  

– Som nybörjare räcker det med att träna igenom alla muskelgrupper 1 gång i veckan. När du blir starkare sen kan du lägga in mera träningsvolym.

– När du är nybörjare eller inte tränat på ett tag så behöver din kropp extra tid för återhämtning. 

– Utforska utomhusgym i ditt område, prova att googla utegym eller fråga i en lokal träningsgrupp på Facebook.

 

Kommentera gärna!

0 0 Röster
Antal stjärnor
0 Kommentarer
Feedbacks
Se alla kommentarer

Senaste inlägg

Topp 10 livsmedel vi alltid har hemma

Topp 3 falafeln i Malmö

Vi tränar ute året runt

Kallbad för kropp och knopp

Idélåda

Vad vill du se mer av på vår hemsida? Hör gärna av dig!

don't worry
be happy.

share with the world

Thursday's special offer

Dela